V utorok 1. septembra 2009 o 9.01 vypravili z prvého nástupišťa železničnej stanice Praha hl.n. mimoriadny vlak pod názvom Winton train. Jazda tohto vlaku bola vyvrcholením radu akcií realizovaných v rámci projektu Winton train – Inspirace dobrem. Vlak zložený z 10 historických vozňov 1., 2. a 3. triedy v priebehu 4 dní prekonal rovnakú trasu z Prahy do Londýna ako pred 70 rokmi transporty odvážajúce z Prahy do Londýna deti predovšetkým zo židovských rodín. Z Prahy do nemeckej stanice Furth im Wald ťahali parné rušne 486.007 (Zelený Anton) a 498.022 (Albatros – ČD).
Všetky akcie projektu organizovala nezisková organizácia The Winton Train, o.p.s. v spolupráci s iniciátorom projektu, ktorým boli České dráhy, a.s. a hlavnými partnermi, ktorými boli Správa železničnej dopravnej cesty a Česká televízia.
Nicolas Winton, ktorý mal v roku 1939 30 rokov, pracoval ako bankový úradník. Uvedomil si narastajúce nebezpečenstvo nacizmu a veľkú hrozbu predovšetkým židovským obyvateľom Čiech. Preto pricestoval do Prahy a začal organizovať záchranné transporty najmä židovských detí, ktorým hrozili transporty do koncentračných táborov. Medzi marcom a septembrom 1939 sa mu podarilo zorganizovať 7 transportov, ktorými do Londýna odcestovalo celkom 669 detí. Posledný – 8. transport naplánovaný na 3.9.1939 sa žiaľ už nepodarilo vypraviť, pretože 1.9.1939 vypukla vojna, ktorá neskôr prerástla do 2.svetovej vojny. Nicolas Winton pre deti v Londýne zabezpečil náhradné rodiny, ktoré sa podujali deti vychovávať.
Akcie Nicholasa Wintona zostali dlho utajené a prišla na ne náhodou jeho manželka Gréta, ktorá pri upratovaní povaly našla dokumenty týkajúce sa transportov detí z Prahy. Nicholas Winton sa okrem iných aktivít vo Veľkej Británii venoval starostlivosti o starých ľudí. Za svoje aktivity bol britskou kráľovnou povýšený do šľachtického stavu a český prezident Václav Havel mu udelil Rad T. G. Masaryka.
Cestujúcimi mimoriadneho vlaku bolo 22 zachránených tzv. Wintonových detí s potomkami. Okrem nich vo vlaku cestovali študenti, ktorý zvíťazili v sprievodných akciách projektu – súťažiach v odboroch film, literatúra, fotografia a výtvarné umenie na témy týkajúce sa inšpiráciou ľudskosti a dobrom. Ďalšími cestujúcimi boli významné európske osobnosti a okrem iných aj dcéra sira Wintona Barbara s rodinou.
Jazdu vlaku po celej trase zaznamenával filmový štáb, ktorý zaznamenal jednak priebeh jazdy ale hlavne pocity a zážitky účastníkov jazdy.
Vlak vyrazil na jazdu po trase dlhej 1296 km (z toho 245 km trajektom cez prieliv La Manche) dňa 1. septembra 2009. Zo stanice Praha hl.n. odchádzal za obrovského záujmu médií aj politikov. V prvom úseku cesty z Prahy, hl.n. do nemeckej stanice Furth im Wald boli v čele zaradené parné rušne 498.022 (Albatros) a ako príprahový rušeň 486.007 (Zelený Anton), ktoré v úseku Furth im Wald – Norimberk vystriedal nemecký rušeň 41.018 spoločnosti Dampflok Gesselschaft Műnchen vyrobený v roku 1939. Z Prahy šiel vlak po trase: Praha hl. n. – Praha-Smíchov – Beroun – Zdice – Plzeň hl.n. – Vejprnice – Stod – Staňkov – Domažlice – Česká Kubice – Furth im Wald.
Druhý deň jazdy viezol vlak opäť rušen 41.018 na trase z Norimberka do Kolína nad Rýnom dlhej 489 km.
Tretí deň jazdy viezol vlak z Kolína nad Rýnom do prechodovej stanice Emmerich opäť rušeň 41.018, tam ho vystriedal ďalší rušeň – tento raz parný rušeň 01.1075 z roku 1940, ktorý v súčasnosti vlastní holandská spoločnosť Stoom Stichting Nederland. Táto lokomotíva priviezla mimoriadny vlak do prístavu Hoek van Holland, kde cestujúci presadli na trajekt do Veľkej Británie.
Posledný deň jazdy sa odohrával na území Veľkej Británie, kde na trase Hartwich – Londýn bol vlak zložený zo 7 historických vozňov a parného rušňa radu A1 60163 Tornado. Na Liverpoolskej stanici v Londýne vlak privítal sir Nicolas Winton, na pripomenutie činov ktorého sa celá akcia organizovala.
Videá sú prevzaté zo stránky www.youtube.com.
Dianie na stanici Praha hl.n. pred odchodom vlaku – video bez komentára z programu EuroNews Reuters
Odchod zvláštneho vlaku zo stanice Praha hl.n.. Autor: Miropiro2312
Autorom nasledujúcich videí je autor s nickom pavelxd9 z Prahy
Odjazd vlaku z Prahy
Zábery vlaku z trate – autor: Zdeněk Remenář
Príchod do žst. Kařízek, kde rušne doberali vodu
Odchod zo stanice Kařízek smer Plzeň
Zastávka v žst. Vejprinice – opäť dopĺňanie vody do rušňov
Odchod z Vejprnic smer Domažlice
Vlak na trati – autor videa: Dominik Schön
Prejazd Domažlicami
Posun rušňov v stanici Furth im Wald
Pristavenie rušňa 41.018 k súprave v stanici Furth im Wald
Odjazd Winton Train zo stanice Furth im Wald v čele s nemeckým rušňom 41.018
Odchod rušňov 498.022 a 486.007 zo stanice Furth im Wald späť do Prahy
Winton Train v stanici Furth im Wald.
Video natočil autor s nickom pferdefreak7.
Špeciálne vydanie relácie “Uvolněte se prosím”, ktorú pre Českú televíziu natočil Jan Kraus.