Tatra Mountain Express

Na základe dobrých skúseností z minulých rokov nás aj v roku 2008 oslovili zástupcovia spoločnosti MÁV Nosztalgia so žiadosťou o zabezpečenie jazdy mimoriadneho historického vlaku pod názvom Tatra Mountain Express. Jazdu tohto vlaku organizuje maďarská spoločnosť MÁV Nosztalgia pre britskú cestovnú kanceláriu The Railway Touring Co.

Tento luxusný nostalgický vlak so zahraničnými turistami začal svoju cestu 14. júna 2008 v Budapešti. Na Slovensko prišiel cez pohraničný prechod Rajka a Rusovce. V sobotu 14. júna popoludní prišiel na stretnutie historických vozidiel na bratislavskom Rendeze. V nedeľu 15. júna najskôr absolvoval cestu z Bratislavy do Kútov a späť a následne cestu z Bratislavy do Trenčína. Túto časť cesty už zabezpečoval náš klub.

Mimoriadny vlak č. 30271 šiel najskôr po hlavnom ťahu z Bratislavy Východ do Leopoldova a ďalej po veľmi zaujímavej a pestrej vedľajšej trati cez Topoľčany a Chynorany do Trenčína. V čele vlaku bol ako vlakový rušeň Štoker (556.036) a na príprahu Zelený Anton (486.007). Po príchode do Trenčína sa turisti ubytovali v hoteli a vlakový personál ošetril vozidlá v rušňovom depe v Trenčianskej Teplej.

Tatra Mountain Express 2008 – zvláštny vlak na ceste z Bratislavy do Trenčína

Tatra Mountain Express 2008

Nasledujúci deň (16. júna 2008) pokračoval mimoriadny vlak č.30270 z Trenčína cez Púchov, Žilinu a Čadcu do Poľska cez hraničný priechod Zwardoń. V úseku z Trenčína do Žiliny bol v čele parný rušen 486.006. V Žiline ho vystriedalo ďalšie historické vozidlo – elektrický rušeň E 499.047 (Bobina), ktoré mimoriadny vlak priviezlo až do poľského Zwardoňa. Tam súpravu maďarských vozňov prevzali kolegovia z Poľska a historickým elektrickým rušňom EP03.001 odviezli súpravu do vnútrozemia.

Tatra Mountain Express 2008 – zvláštny vlak prechádza Považskou Bystricou

Tatranský expres sa na naše územie vrátil v piatok 20.júna 2008 cez hraničný priechod Muszyna – Plaveč. Tam súpravu vozidiel prevzali kolegovia z Veterán klubu železníc v Poprade a dieselovým rušňom T 466.0254 (Pieslstick) vlak previezli do Popradu, kde turisti prenocovali.

V sobotu 21.júna sme Tatranský expres prevzali opäť my a parný rušeň 475.196 (Šľachtičná) odviezol mimoriadny vlak z Popradu cez Spišskú Novú Ves, Margecany, Červenú Skalu a Brezno do Banskej Bystrice, kde turisti opäť prenocovali. V noci sa Šľachtičná prepravila do Vrútok a namiesto nej sme do Banskej Bystrice prepravili pripravený Štoker (556.036).

Tatra Mountain Express 2008 – zvláštny vlak neďaleko Margecian

Nasledujúci deň ráno na turistov čakal v čele vlaku zakúrený Štoker pripojený tendrom vpred. Po náročnej horskej trati Banská Bystrica – Harmanec – Čremošné priviezol mimoriadny vlak do Diviak. Tam sa presunul na opačný koniec vlaku a tento raz už komínom vprad ťahal vlak z Diviak smerom na Hornú Štubňu, Kremnicu, Zvolen a ďalej do Lučenca, Fiľakova a maďarskej Šomošky. Tam na turistov čakal maďarský historický parný rušeň, ktorý súpravu historických vozňov odviezol späť do Budapešti, kde celá akcia skončila.

Tatra Mountain Express 2008 – zvláštny vlak na ceste do Fiľakova

    V článku boli použité fotografie nasledujúcich autorov:

  • Ing. Peter Valent
  • Martin Tomaník
  • Miloš Chomjak
  • Jozef Pilko

Fotogaléria