V roku 1980 vtedajšie Československé štátne dráhy (ČSD) definitívne ukončili pravidelnú prevádzku parných rušňov na svojich tratiach. V rámci slávnostného rozlúčenia s parnou trakciou bol dňa 17. októbra 1980 vypravený rozlúčkový zvláštny vlak z Bratislavy do Leopoldova, vedený vtedy ešte prevádzkovým parným rušňom Štoker 556.036 z rušňového depa Trenčianska Teplá. Pri príležitosti 40. výročia tejto rozlúčkovej jazdy sa pracovníci Železničného múzea Slovenskej republiky v spolupráci s našim Spolkom, Klubom priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava, Klubom historickej techniky pri rušňovom depe Zvolen, Klubom železničnej nostalgie Bratislava východ a Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, a.s. rozhodli usporiadať spomienkovú akciu pod názvom KRÁĽOVNÁ ŽELEZNÍC NEODIŠLA. Súčasťou tejto akcie boli jazdy zvláštnych historických vlakov.
Prvý pripomienkový vlak odviezol rovnaký rušeň ako pred 40 rokmi – Štoker 556.036 po rovnakej trase, ako v roku 1980 (Bratislava – Galanta – Trnava – Leopoldov). Na konci vlaku bol zavesený Sergej T 679.1168, ktorý prevzal úlohu vlakového rušňa v úseku Galanta – Trnava. Povinný požiarny vlak viezol zvolenský Pomaranč T 678.012.
Pri spiatočnej jazde sa do čela vlaku postavil Pomaranč T 678.012, za ktorým šiel Štoker 556.036 otočený tendrom vpred, aby aj tento vlak mal charakter parného.
Druhý spomienkový vlak jazdil po tzv. Bratislavských spojkách, presnejšie po trase Bratislava-Rača – Bratislava, hlavná stanica – Bratislava-Lamač – Bratislava, hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Vajnory – Bratislava-Rača – Bratislava hlavná stanica. V čele tohto vlaku sa striedavo objavili Mazutka 555.3008 a Štoker 556.036, ktoré boli zavesené na opačných koncoch súpravy. V čele povinného požiarneho vlaku sa predstavil Pomaranč T 678.012 a spolu s ním Hektor T 458.1079.
Zvláštny spomienkový vlak pri jazde po Bratislavských spojkách striedavo vedený rušňami 555.3008 a 556.036.
Mnoho zaujímavých fotografií nielen z tejto akcie nájdete v článku Fotografovanie v posledný júnový víkend, alebo Spomienkový retro parný vlak k ukončeniu parnej prevádzky a Dni Bratislavy na na portáli railpage.net.
Fotogaléria z akcie. (Autorom všetkých fotografií je Benjamín Frenko, fotografie sme prevzali z FB stránky ŽMSR).