Prebúdzanie Katky 2005

Železničná spoločnosť Slovensko každý rok na jar organizuje v Rušňovom depe v Košiciach akciu, na ktorej verejnosti predstaví jednak svoje prevádzkové vozidlá a jednak rôzne historické vozidlá. Hlavným lákadlom tejto akcie je uvádzanie do prevádzky úzkorozchodného rušňa U36.003 nazývaného Katka. Členovia Spolku Výhrevne Vrútky sa so svojimi vozidlami tejto akcie pravidelne zúčastňujú a inak tomu nebolo ani v roku 2005.

Vozidlá spravované členmi SVV v rotunde rušňového depa v Košiciach

Parný rušeň Katka (U36.003) vyrobila v roku 1884 lokomotívka Hagans v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, keď ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou a Banskou Štiavnicou. Po generálnej oprave v roku 1990 v českých Veleticiach sa o rok dostala do Košíc, kde stále jazdí na úzkokoľajnej trati v Čermeľskom údolí.

Hlavným bodom programu bolo opätovné sprevádzkovanie parného rušňa U36.003 slávnostným zapálením ohňa v jej peci. Následne po uvedení kotla do tlaku rušeň previezol návštevníkov akcie po areáli depa.

Súčasťou sprievodného programu bolo predstavenie prevádzkových vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko aj zúčastnených historických vozidiel a jazda zvláštneho vlaku z Prešova do Košíc a následne aj z Košíc do Prešova.

Členovia SVV sa na akcii prezentovali parnými rušňami 310.433 (Kačena), 475.196 (Šľachtičná) a 556.036 (Štoker), motorovým vozňom M 274.004 (Modrý šíp) a elektrickým rušňom E 499.047 (Bobina).

Zvláštny parný vlak na trase Prešov – Košice – Prešov viezol parný rušeň 475.196 spracovaný členmi SVV.

Galéria fotografií