Aký bol pre nás rok 2023? Podľa nášho názoru, napriek neľahkým podmienkam, v ktorých náš klub funguje, bol uplynulý rok veľmi úspešný. Napokon, posúďte sami. Tento príspevok je stručným zhrnutí toho, ako sa nám darilo v roku 2023 napĺňať naše plány. V uplynulom roku sa nám podarilo úspešne absolvovať všetky jazdy……pokračovanie článku
Turčianska knižnica v Martine každoročne organizuje literárne podujatie Martinská poetická jeseň, na ktorom sa schádzajú literárni tvorcovia, členovia literárnych klubov a spolkov a prezentujú tam svoju tvorbu. Účastníci sú z rôznych kútov Slovenska, Moravy a Čiech. Stretnutia sa zúčastňuje aj autorka z Poľska. V rámci sprievodného programu sa organizátori snažia účastníkom……pokračovanie článku
Počas októbrového víkendu - v dňoch 9. a 10. októbra 2021 sa v Múzeu ČD v Lužnej u Rakovníka konalo jedinečné Stretnutie motorových vozňov, ktorého sa zúčastnil aj náš klub s motorovým vozňom M 274.004 Modrý šíp. Stretnutia sa zúčastnili motorové vozne, ktoré boli vyrobené na území bývalého Československa: M……pokračovanie článku
Mesto Vrútky pravidelne začiatkom septembra organizuje Dni mesta. V roku 2021 boli spojené s pripomenutím si 150. výročia spustenia prevádzky na Košicko-bohumínskej železnici a príchodu prvého vlaku do Vrútok. Neodmysliteľnou súčasťou Dní mesta je aj ocenenie významných osobností a kolektívov. V tomto roku bola ocenená aj dlhoročná práca členov Spolku……pokračovanie článku
V decembri 2021 uplynulo 150 rokov od chvíle, kedy sa začala prevádzka na najdlhšom úseku Košicko-bohumínskej železnice medzi Žilinou a Spišskou Novou Vsou. V prípade sklonovo najnáročnejšieho úseku Žilina - Poprad sa prevádzka začala 8. decembra 1871 a o 4 dni neskôr 12.decembra 1871 sa začala prevádzka aj na úseku……pokračovanie článku
Z histórie trate Začiatkom 60. rokov 19. storočia v Uhorsku výrazne začala rásť spotreba uhlia. V máji 1861 bola ustanovená Kamenouhoľná banská spoločnosť svätého Štefana, ktorá sa usilovala využiť uhoľné zásoby salgotarjánskeho uhoľného revíru. Na zabezpečenie prepravy vyťaženého uhlia z tohto revíru generálne zhromaždenie tejto spoločnosti v roku 1861 prijalo……pokračovanie článku
Na pozvanie Maďarských štátnych železníc sme sa v dňoch 17. a 18. júla 2021 zúčastnili osláv 175. výročia železníc v Maďarsku. Prvý parný vlak na území dnešného Maďarska prešiel 15. júla 1846 po 33 km dlho úsek trate medzi mestami Pešť (dnes Budapešť) a Vác. Oslavy tohto výročia sa konali……pokračovanie článku
40. výročie ukončenia prevádzky parnej trakcie na Slovensku V roku 1980 vtedajšie Československé štátne dráhy (ČSD) definitívne ukončili pravidelnú prevádzku parných rušňov na svojich tratiach. V rámci slávnostného rozlúčenia s parnou trakciou bol dňa 17. októbra 1980 vypravený rozlúčkový zvláštny vlak z Bratislavy do Leopoldova, vedený vtedy ešte prevádzkovým parným……pokračovanie článku
V piatok 28.júna 2021 uplynulo 70 rokov od vykonania povinnej technicko-bezpečnostnej skúšky na trati a následného uvedenia parného rušňa 475.196 do pravidelnej prevádzky. Pri tejto príležitosti sme pre pozvaných hostí usporiadali spomienkovú jazdu zvláštneho vlaku z Vrútok do Hornej Štubne. Z histórie rušňa Parné rušne továrenského označenia 57Lo vyrábali Škodove závody……pokračovanie článku
.matúš Dávid .boris Németh .týždeň č. 3/2020 Reportáž prevzatá z časopisu .týždeň (tyzden.sk) - v prvej časti článku je rozhovor s našimi kolegami z Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen, v druhej časti článku rozhovor s členmi nášho Spolku Výhrevne Vrútky. Voľný čas trávia v prítmí chladných remíz rušňových dep.……pokračovanie článku