Trojvalcový parný rušeň na prehriatu paru určený na vozbu osobných vlakov a rýchlikov najmä na trati Bohumín – Košice. Rušeň vyrábala v rokoch 1934 až 1938 lokomotívka Škoda Plzeň (vyrobila celkom 9 kusov) a 2 kusy vyrobila aj lokomotívka ČKD v Prahe. V prevádzke ČSD boli používané do vyradenia v roku 1971.
Pojazd rušňa má usporiadanie 2´D 1´ s predným dvojnápravovým podvozkom, štyrmi spriahnutými dvojkolesiami priemeru 1 830 mm a zadným jednonápravovým podvozkom. Rušne sa spájali s rôznymi typmi tendrov – pôvodne sa používali tendre radu 818.0, často sa používali tendre 926.0.
Rušeň má tri parné stroje na prehriatu paru. Každý parný stroj má svoj rozvod. Kotol pracuje s pretlakom 16 bar. V kúrenisku sú zabudované 2 varníky.
Výkon rušňov bol skutočne veľký. Na stúpaní 10 promile utiahol rušeň vlak hmotnosti 700 t rýchlosťou 36 km/h
Rušeň 486.007 bol pri príležitosti 150. výročia parnej prevádzky na Slovensku v roku 1998 rekonštruovaný a niektoré modernizačné prvky boli odstránené tak, aby sa rušeň čo najviac podobal stavu po výrobe.
Výrobca | Škodovy závody, Plzeň |
Rozchod | 1435 mm |
Adhézna hmotnosť | 63,9 t |
Služobná hmotnosť | 102,3 t |
Usporiadanie pojazdu | 2´D 1´ |
Priemer hnacích dvojkolesí | 1830 mm |
Počet parných valcov | 3 |
Plocha roštu | 4,84 m2 |
Výhrevná plocha kotla | 254,84 m2 |
Plocha prehrievača | 90 m2 |
Maximálny pretlak pary | 16 bar |
Indikovaný výkon | 1692 kW |
Maximálna rýchlosť | 110 km/h |
Dodávky v roku | 1934 – 1937 |