Motorové vozne radu M 262.0

Motorové vozne radu M 262.0 patria medzi prvé veľké štvornápravové motorové vozne vyrábané po druhej svetovej vojne pre ČSD. Pôvodne boli určené pre rýchliky a osobné vlaky prevádzkované na hlavných tratiach. Motorové vozne sa vyrábali v rokoch 1949 až 1960. V prevádzke nástupnických železníc ČD a ŽSR/ZSSK fungovali až do prvých rokov nového tisícročia.

Vývoj a výroba

Československé štátne dráhy (ČSD) si vývoj nových motorových vozňov s elektrickým prenosom výkonu, ktoré mali prevziať vozbu rýchlikov na hlavných tratiach, objednali už vo roku 1946 s plánovaným termínom dodania prvých kusov v roku 1947. Vzhľadom k problémom rozbiehajúceho sa povojnového priemyslu v Československu sa však výroba začala až v roku 1949. Výroba sa začala v kooperácii viacerých závodov – skrine motorových vozňov vyrábali Královopolské strojírny v Brne, podvozky Tatra Smíchov, naftové motory ČKD Sokolovo Praha a elektrickú časť ŠKD Stalingrad Praha, pričom prvá séria vozňov sa kompletizovala v železničnom oddelení ČKD Praha. Prvá, 52 kusová séria, bola vyrobená v rokoch 1949 – 1952.

Vozne ďalších sérií sa montovali vo Vagónke Tatra Studénka. Druhá séria bola objednaná v roku 1949, vozne sa vyrábali a postupne dodávali v rokoch 1952 – 1953. Vozne prvej a druhej série boli pritom konštrukčne zhodné. Na základe skúseností z prevádzky došlo pri výrobe vozňov 3. série objednanej v roku 1955 k malým konštrukčným úpravám vozňov. V rámci tejto séria bolo  v rokoch 1958 – 1960 vyrobených celkom 160 vozňov,  posledných 12 hotových vozňov však bolo zničených pri požiari vo výrobnom závode. Celkom bolo vyrobených 250 motorových vozňov ale pre požiar vo výrobnom závode nakoniec ČSD dodaných len 238 vozňov tohto radu.

Základné technické údaje

Výrobca skrine
Výrobca motora
Výrobca elektrickej časti
Výrobca podvozkov
Královopolská strojírna Brno (001 – 052), Vagónka Tatra Studénka (053 – 250)
ČKD Sokolovo Praha
ČKD Stalingrad Praha
Tatra Praha Smíchov
Rozchod 1435 mm
Dĺžka vozňa 21 196 mm (001 – 090)
21 236 mm (091 – 250)
Šírka vozňa 3 080 mm
Výška vozňa 3 745 mm
Služobná hmotnosť – prázdny
Služobná hmotnosť – obsadený
43,1 t (001 – 090), 46,7 t (091 – 250)
48,6 t (001  – 090), 52,2 t (091– 250)
Počet miest na sedenie 56
Počet miest na státie 24
Usporiadanie pojazdu 2′ Bo’
Typ spaľovacieho motora ČKD 12 V 170 DR
Menovitý výkon 301 kW
Prenos výkonu elektrický – DC/DC
Maximálna rýchlosť 90 km/h
Dodávky v roku 1949 – 1960
Počet vyrobených vozňov 250
Počet vozňov odovzdaných ČSD 238

 

 

 

Spracované podľa nasledujúcich zdrojov: