Motorové vozne radu M 262.0 patria medzi prvé veľké štvornápravové motorové vozne vyrábané po druhej svetovej vojne pre ČSD. Pôvodne boli určené pre rýchliky a osobné vlaky prevádzkované na hlavných tratiach. Motorové vozne sa vyrábali v rokoch 1949 až 1960. V prevádzke nástupnických železníc ČD a ŽSR/ZSSK fungovali až do prvých rokov nového tisícročia.
Československé štátne dráhy (ČSD) si vývoj nových motorových vozňov s elektrickým prenosom výkonu, ktoré mali prevziať vozbu rýchlikov na hlavných tratiach, objednali už vo roku 1946 s plánovaným termínom dodania prvých kusov v roku 1947. Vzhľadom k problémom rozbiehajúceho sa povojnového priemyslu v Československu sa však výroba začala až v roku 1949. Výroba sa začala v kooperácii viacerých závodov – skrine motorových vozňov vyrábali Královopolské strojírny v Brne, podvozky Tatra Smíchov, naftové motory ČKD Sokolovo Praha a elektrickú časť ŠKD Stalingrad Praha, pričom prvá séria vozňov sa kompletizovala v železničnom oddelení ČKD Praha. Prvá, 52 kusová séria, bola vyrobená v rokoch 1949 – 1952.
Vozne ďalších sérií sa montovali vo Vagónke Tatra Studénka. Druhá séria bola objednaná v roku 1949, vozne sa vyrábali a postupne dodávali v rokoch 1952 – 1953. Vozne prvej a druhej série boli pritom konštrukčne zhodné. Na základe skúseností z prevádzky došlo pri výrobe vozňov 3. série objednanej v roku 1955 k malým konštrukčným úpravám vozňov. V rámci tejto séria bolo v rokoch 1958 – 1960 vyrobených celkom 160 vozňov, posledných 12 hotových vozňov však bolo zničených pri požiari vo výrobnom závode. Celkom bolo vyrobených 250 motorových vozňov ale pre požiar vo výrobnom závode nakoniec ČSD dodaných len 238 vozňov tohto radu.
Výrobca skrine Výrobca motora Výrobca elektrickej časti Výrobca podvozkov |
Královopolská strojírna Brno (001 – 052), Vagónka Tatra Studénka (053 – 250) ČKD Sokolovo Praha ČKD Stalingrad Praha Tatra Praha Smíchov |
Rozchod | 1435 mm |
Dĺžka vozňa | 21 196 mm (001 – 090) 21 236 mm (091 – 250) |
Šírka vozňa | 3 080 mm |
Výška vozňa | 3 745 mm |
Služobná hmotnosť – prázdny Služobná hmotnosť – obsadený |
43,1 t (001 – 090), 46,7 t (091 – 250) 48,6 t (001 – 090), 52,2 t (091– 250) |
Počet miest na sedenie | 56 |
Počet miest na státie | 24 |
Usporiadanie pojazdu | 2′ Bo’ |
Typ spaľovacieho motora | ČKD 12 V 170 DR |
Menovitý výkon | 301 kW |
Prenos výkonu | elektrický – DC/DC |
Maximálna rýchlosť | 90 km/h |
Dodávky v roku | 1949 – 1960 |
Počet vyrobených vozňov | 250 |
Počet vozňov odovzdaných ČSD | 238 |
Spracované podľa nasledujúcich zdrojov: