Konštrukcia motorových vozňov radu M 262.0

Motorový vozeň radu M 262.0 je štvornápravový motorový vozeň s jednosmerným elektrickým prenosom výkonu.

Konštrukcia vozňa

Vozeň je tvorený samonosnou oceľovou skriňou. Skriňa pozostáva z hlavného rámu na spodku skrine, ku ktorému je privarená kostra. Kostru v hornej časti uzatvára konštrukcia strechy. Vozňová skriňa je oplášťovaná oceľovými plechmi. Steny sú vyplnené tkaninou so skleneného vlákna, vonkajšie aj vnútorné obloženie je ošetrené zvukovo a teplotne izolujúcimi nátermi. Vnútorné obloženie stien je realizované drevovláknitými doskami, ktoré sú v priestoroch pre cestujúcich potiahnuté tapetami.

Skriňa vozňa je prostredníctvom šikmých pružín sekundárneho vypruženia uložená na dvojici dvojnápravových podvozkov. Predný podvozok nesie celé hnacie ústrojenstvo – spaľovací motor spojený s elektrickým generátorom, zadný podvozok je hnací a obsahuje dve hnané nápravy a dva jednosmerné trakčné motory pružne zavesené na priečniku. Krútiaci moment za motorov sa na nápravu prenáša jednoduchým čelným ozubením.

Hnací agregát tvorí naftový motor 12 V 170 DR – vodou chladený štvortaktný dvanásť valec s valcami usporiadanými do V s priamym vstrekovaním paliva. Motor má menovitý výhon 301 kW pri 1360 ot/min. Reguláciu výkonu realizuje regulátor umiestnený na zadnom veku motora. Regulátor umožňuje riadenie výkonu motora v 6 otáčkových stupňoch. Regulátor je riadený pomocou trojice elektropneumatických valcov ovládaných elektropneumatickými ventilmi. V rovnakom podvozku ako spaľovací motor je umiestnený aj trakčný generátor a s motorom je spojený prostredníctvom pružnej spojky Hardy. Generátor súčasne slúži aj ako štartér motora. Prúd z generátora napája dva paralelne zapojené jednosmerné sériové motory umiestnené v hnacom podvozku motorového vozňa. Každý z motorov má výkon 130 kW, napájacie napätie 650 V a nominálny prúd 200 A. Trakčné motory majú vlastnú ventiláciu.

Usporiadanie vozňa

Motorový vozeň je pôdorysne rozdelený na dve čelné stanovištia rušňovodiča, batožinový oddiel, dva oddiely pre cestujúcich a nástupné priestory. Predná kabína rušňovodiča je spojená so strojovňou – podstatnú časť podlahovej plochy kabíny tvorí kryt spaľovacieho motora zakrytý čalúnením pre zvukovú izoláciu, v kabíne je za pri strope nad motorom umiestnená aj palivová nádrž. Do predného nástupného priestoru pre cestujúcich zasahuje oddiel s WC a umývadlom. Prvý oddiel cestujúcich pôvodne určený pre nefajčiarov má 16 dvojmiestnych sedadiel v usporiadaní 2 + 2 s uličkou uprostred, menší oddiel pôvodne určený pre fajčiarov má 12 dvojmiestnych sedadiel. Za druhým nástupným priestorom je menšia zadná kabína rušňovodiča. V oboch kabínach rušňovodiča sú jednokrídlové čelné dvere určené pre prechod personálu do pripojených prípojných vozidiel. Všetky priestory vozňa  sú vzájomne oddelené drevenými prepážkami s jednokrídlovými dverami.

Podlaha vozňa je drevená, v oddieloch pre cestujúcich je kvôli tepelnej a zvukovej izolácii zdvojená. Vetranie vozňa je realizované prieduchmi v strope, ktoré vedú do pozdĺžneho vetracieho kanála vedeného stredom strechy. Okná v oddieloch pre cestujúcich sú bezrámové a možno ich sťahovať pomocou kľučiek umiestnených pod stolíkmi pod oknom. Sedačky pre cestujúcich majú oceľové rámy, na ktorých je drevená konštrukcia sedačiek čalúnených koženkou. Na rámoch sedačiek sú privarené opierky rúk. Sedačky boli na svoju dobu veľmi pohodlné. Oddiely pre cestujúcich, WC a predná kabína rušňovodiča majú teplovodné kúrenie, ktoré je vyhrievané rozvodom média z chladiaceho okruhu spaľovacieho motora, zadná kabína má elektrické odporové kúrenie stratovým teplom odporníkov budenia trakčného generátora.

Spracované podľa nasledujúcich zdrojov:

  • PhD. Zbyněk Zlínský: Motorové vozy na našich kolejích: řada 830/831, magazín vlaky.net.
  • Motorový vůz 830. Wikipedie, otevřená encyklopedie.
  • Řada 830 (ex M262.0), prototypy.cz.