Začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia ČSD začali postupne realizovať plán zavádzania elektrických vozidiel na hlavných železničných tratiach a motorových vozidiel na vedľajších tratiach. Tak vznikla požiadavka na vývoj a výrobu motorového rušňa s výkonom približne 1 100 kW určeného pre traťovú službu, ktorý by nahradil parné rušne vo vozbe osobných vlakov a ľahkých nákladných vlakov. Pretože spočiatku nebolo stanované aký spôsob prenosu výkonu má mať nový typ rušňa, súbežne prebiehal vývoj a výroba prototypov rušňa s elektrickým aj s hydraulickým prenosom výkonu. Prevádzkové skúšky prototypov však ukázali vyššiu spoľahlivosť rušňov s elektrickým prenosom výkonu a tak bol vývoj hydraulickej verzie zastavený a začali sa vyrábať len dieselelektrické rušne. Rad rušňov dostal označenie T 478.1, od roku 1988 sa používalo označenie radu 751.
Rušne prvej série boli vybavené parným generátorom určeným na výrobu pary potrebnej na vykurovanie osobných vozňov a začali sa vyrábať v roku 1967. Od rušňa bola odvodená verzia rušňov bez parného generátora, ktoré boli určené pre nákladnú dopravu. Tieto rušne boli označené radom T 478.2 (od roku 1988 rad 752) a začali sa vyrábať v roku 1969. Celkovo bolo v rokoch 1964 – 1971 vyrobených 230 rušňov s parným generátorom a 82 rušňov bez generátora.
Začiatkom 90-tych rokov minulého storočia boli tieto rušne ešte stále intenzívne využívané, avšak parné generátory boli náročné na údržbu. Navyše väčšina osobných vozňov už mala inštalované elektrické kúrenie a parné generátory boli zbytočné. Preto sa vedenie ČSD rozhodlo rušne rekonštruovať nahradením parného generátora generátorom elektrickým a získať rušne s elektrickým kúrením súprav. Po overení funkčnosti na dvoch prototypových rušňoch sa po rozdelení republiky v roku 1993 České dráhy rozhodli rekonštruovať celkom 30 rušňov radov 751 a 752. Novo rekonštruované rušne boli preznačené na rad 749. Nástupnícke Železnice Slovenskej republiky fungujúce na Slovensku sa do podobných rekonštrukcií rušňov radu 751 a 752 nepustili.
Rušeň radu 749 je skriňový štvornápravový dieselelektrický rušeň s otočnými podvozkami s pojazdom Bo´ Bo´ vyrábaný v ČKD Praha. Rušeň má dve čelné kabíny pre rušňovodiča, medzi ktorými je strojovňa.
Ako pohonný agregát sa používa radový štvortaktný šesťvalcový motor typu ČKD K 6 S 310 DR preplňovaný turbodúchadlom. Spaľovací motor je trvale spojený s jednosmerným trakčným generátorom, ktorý slúži aj ako štartér spaľovacieho motora. Výkon motora je riadený pomocou združeného regulátora, ktorý v závislosti od nastavenia riadiaceho kontroléra nastavuje jeden z 8 stupňov otáčok motora. Otáčky sa udržiavajú na konštantnej hodnote pridávaním paliva alebo odbudzovaním generátora.
Pohon náprav zabezpečujú štyri paralelne zapojené sériové jednosmerné trakčné motory typu TE 005 E s tlapovým uložením na náprave. Motory majú cudziu ventiláciu.
Pri rekonštrukcii bol v rušňoch radu 751 odstránený parný generátor PG 500, v rušňoch radu 752 balast. Súčasťou rekonštrukcie bolo vloženie vykurovacieho alternátora TA 415 medzi trakčný generátor a kompresor, ktorý sa musel posunúť. Do elektrickej výzbroje rušňa bolo potrebné pridať rozvádzač pre elektrické vykurovanie a elektronický regulátor výkonu GC 75P.
Rušne sa vďaka výraznému čelu v prevádzke prezývali Zamračená, Bardotka alebo Cecaňa.
Výrobca | ČKD Praha |
Rekonštrukcia na rad 749 | rušňové depá Českých dráh, ŽOS Česká Třebová |
Rozchod | 1435 mm |
Adhézna hmotnosť | 75 t |
Usporiadanie pojazdu | Bo´Bo´ |
Priemer kolies | 1000 mm |
Typ spaľovacieho motora | ČKD K 6 S 310 DR / štvortaktný dieselový určený pre dráhové použitie |
Počet valcov v motore | 6 |
Priemer / zdvih piestov | 310 mm / 360 mm |
Otáčky motora | 775 min -1 |
Výkon | 1103 kW |
Prenos výkonu | elektrický |
Maximálna rýchlosť | 100 km/h |
Dĺžka | 16 500 mm |
Šírka | 3 074 mm |
Výška | 4 356 mm |
Výroba rušňov radov 751, 752 v rokoch | 1967 – 1971 |
Rekonštrukcia na rad 749 v rokoch | 1993 – 1996 |
Počet rekonštruovaných rušňov | 60 |
Spracované podľa:
Lokomotiva 751, cs.wikipedia.org
Lokomotiva 749, cs.wikipedia.org
Řada 749 ČD, prototypy.cz