Motorové rušne radu 749

Začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia ČSD začali postupne realizovať plán zavádzania elektrických vozidiel na hlavných železničných tratiach a motorových vozidiel na vedľajších tratiach. Tak vznikla požiadavka na vývoj a výrobu motorového rušňa s výkonom približne 1 100 kW určeného pre traťovú službu, ktorý by nahradil parné rušne vo vozbe osobných vlakov a ľahkých nákladných vlakov. Pretože spočiatku nebolo stanované aký spôsob prenosu výkonu má mať nový typ rušňa, súbežne prebiehal vývoj a výroba prototypov rušňa s elektrickým aj s hydraulickým prenosom výkonu. Prevádzkové skúšky prototypov však ukázali vyššiu spoľahlivosť rušňov s elektrickým prenosom výkonu a tak bol vývoj hydraulickej verzie zastavený a začali sa vyrábať len dieselelektrické rušne. Rad rušňov dostal označenie T 478.1, od roku 1988 sa používalo označenie radu 751.

Rušne prvej série boli vybavené parným generátorom určeným na výrobu pary potrebnej na vykurovanie osobných vozňov a začali sa vyrábať v roku 1967. Od rušňa bola odvodená verzia rušňov bez parného generátora, ktoré boli určené pre nákladnú dopravu. Tieto rušne boli označené radom T 478.2 (od roku 1988 rad 752) a začali sa vyrábať v roku 1969. Celkovo bolo v rokoch 1964 – 1971 vyrobených 230 rušňov s parným generátorom a 82 rušňov bez generátora.

Začiatkom 90-tych rokov minulého storočia boli tieto rušne ešte stále intenzívne využívané, avšak parné generátory boli náročné na údržbu. Navyše väčšina osobných vozňov už mala inštalované elektrické kúrenie a parné generátory boli zbytočné. Preto sa vedenie ČSD rozhodlo rušne rekonštruovať nahradením parného generátora generátorom elektrickým a získať rušne s elektrickým kúrením súprav. Po overení funkčnosti na dvoch prototypových rušňoch sa po rozdelení republiky v roku 1993 České dráhy rozhodli rekonštruovať celkom 30 rušňov radov 751 a 752. Novo rekonštruované rušne boli preznačené na rad 749. Nástupnícke Železnice Slovenskej republiky fungujúce na Slovensku sa do podobných rekonštrukcií rušňov radu 751 a 752 nepustili.

Charakteristika rušňov radu 749

Rušeň radu 749 je skriňový štvornápravový dieselelektrický rušeň s otočnými podvozkami s pojazdom Bo´ Bo´ vyrábaný v ČKD Praha. Rušeň má dve čelné kabíny pre rušňovodiča, medzi ktorými je strojovňa.

Ako pohonný agregát sa používa radový štvortaktný šesťvalcový motor typu ČKD K 6 S 310 DR preplňovaný turbodúchadlom. Spaľovací motor je trvale spojený s jednosmerným trakčným generátorom, ktorý slúži aj ako štartér spaľovacieho motora. Výkon motora je riadený pomocou združeného regulátora, ktorý v závislosti od nastavenia riadiaceho kontroléra nastavuje jeden z 8 stupňov otáčok motora. Otáčky sa udržiavajú na konštantnej hodnote pridávaním paliva alebo odbudzovaním generátora.

Pohon náprav zabezpečujú štyri paralelne zapojené sériové jednosmerné trakčné motory typu TE 005 E s tlapovým uložením na náprave. Motory majú cudziu ventiláciu.

Pri rekonštrukcii bol  v rušňoch radu 751 odstránený parný generátor PG 500, v rušňoch radu 752 balast. Súčasťou rekonštrukcie bolo vloženie vykurovacieho alternátora TA 415 medzi trakčný generátor a kompresor, ktorý sa musel posunúť. Do elektrickej výzbroje rušňa bolo potrebné pridať rozvádzač pre elektrické vykurovanie a elektronický regulátor výkonu GC 75P.

Rušne sa vďaka výraznému čelu v prevádzke prezývali Zamračená, Bardotka alebo Cecaňa.

Základné technické údaje

Výrobca ČKD Praha
Rekonštrukcia na rad 749 rušňové depá Českých dráh, ŽOS Česká Třebová
Rozchod 1435 mm
Adhézna hmotnosť 75 t
Usporiadanie pojazdu Bo´Bo´
Priemer kolies 1000 mm
Typ spaľovacieho motora ČKD K 6 S 310 DR / štvortaktný dieselový určený pre dráhové použitie
Počet valcov v motore 6
Priemer / zdvih piestov 310 mm / 360 mm
Otáčky motora 775 min -1
Výkon 1103 kW
Prenos výkonu elektrický
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Dĺžka 16 500 mm
Šírka 3 074 mm
Výška 4 356 mm
Výroba rušňov radov 751, 752 v rokoch 1967 – 1971
Rekonštrukcia na rad 749 v rokoch 1993 – 1996
Počet rekonštruovaných rušňov 60

Spracované podľa:
Lokomotiva 751, cs.wikipedia.org
Lokomotiva 749, cs.wikipedia.org
Řada 749 ČD, prototypy.cz