Motorové vozne radu 811

Krátko po vzniku samostatnej Slovenskej republiky začal nový dopravca – Železnice Slovenskej republiky pociťovať nedostatok motorových vozňov. Nedostatok vozňov bol o to vypuklejší, že vďaka nie úplne kvalitnej údržbe sa zhoršoval stav už hodne starých motorových vozňov radov 820 a 830. Vzhľadom k tomu, že ŽSR pociťovali nedostatok motorových vozňov ale mali relatívny nadbytok prípojných vozňov vtedajšieho radu 010, rozhodli sa nové vozne získať cestou prestavby týchto prívesných vozňov. Pretože ŽSR mali dobrú skúsenosť s prácou projekčnej kancelárie PATENT, spol. s r.o. Hradec Králové, ktorý predtým naprojektoval akumulátorové rušne radu 199.4, objednali si projekciu nových motorových vozňov v rovnakej kancelárii. Návrh rekonštrukcie zahŕňal nielen zmenu pohonu ale aj novú dispozíciu kabín rušňovodičov a interiéru oddielu pre cestujúcich.

Vývoj a výroba

Výrobu prvých prototypových motorových vozňov ŽSR zadali do Rušňového depa Vrútky a Rušňového depa Zvolen. Prvé dva prototypy vznikli prestavbou prípojných osobných vozňov, ďalšie vozne boli vyrobené z časti prestavbou prípojných vozňov, z časti ako novostavby z komponentov (skrine vozňov, spriahadlové a narážacie ústrojenstvo, rámy podvozkov, dvere, okná, vybavenie interiéru), ktoré na objednávku ŽSR vyrobila firma Moravskoslezská vagónka Studénka (dnes MSV Studénka). RD Vrútky a RD Zvolen vyrobili v rokoch 1996 až 1998 celkom 12 motorových vozňov tohto radu, zvyšných 15 vozňov z celkového počtu 27 vyrobených kusov vyrobila v rokoch 1998 a 1999 ŽOS Zvolen. Posledné 4 vyrobené kusy sú pritom prestavbou motorových vozňov radu 810.

V roku 1996 v dielňach RD Vrútky vyrobili z prípojného vozňa Baafx riadiaci vozeň, ktorý bol vzhľadovo zhodný s motorovými vozňami radu 811 a konštrukčne zodpovedal riadiacemu systému týchto motorových vozňov. Riadiaci vozeň nesie označenie 912.001-5.

Charakteristika vozňov radu 811

Na rekonštruovanom prívesnom vozni radu 010 sa musela vykonať úprava rámu skrine vozidla tak, aby sa mohlo osadiť sústrojenstvo motor-alternátor a palivová nádrž. Boli vyrobené nové čelá vozidla s riadiacimi stanovišťami, ktoré v porovnaní s pôvodnými motorovými vozňami radu 810 poskytujú väčší priestor vlakovým čatám. Zásadne sa zmenil spôsob pohonu vozidla. Namiesto hydromechanickej prevodovky, ktorá na vozňoch radu 810 poháňa len jednu nápravu, je použitý elektrický prenos výkonu na elektromotory tlapovo uložené v oboch nápravách. Ako hnací agregát sa v časti motorových vozňov použil dieselový motor  LIAZ, v časti motor Caterpillar.

Základné technické údaje

 

Rozchod 1 435 mm
Dĺžka (cez nárazníky) 13 970 mm
Šírka 3 073 mm
Výška 3 509 mm
Usporiadanie podvozku Ao’ Ao’
Spôsob prenosu výkonu elektrický AC/DC
Typ spaľovacieho motora I. LIAZ M 1.2C ML 640 S
Menovitý výkon 237,5 kW
Typ spaľovacieho motora II. MTU, CATERPILLAR, Cummins ca.
Menovitý výkon 300 kW
Maximálna rýchlosť 80 km/h
služobná hmotnosť – prázdny 24,0 t
služobná hmotnosť – obsadený 30,6 t
Počet miest sedenie – 50 + 3
státie – 41
Výroba v rokoch 1996 – 1999
Počet vyrobených vozňov 27
Označenie 811.001 – 027

Prevádzka vozňov

Stavba prototypových motorových vozňov sa začala v druhej polovici roku 1994. Prvý prototyp (811.001-7) bol dokončený v RD Vrútky v roku 1995. Skúšobnú jazdu absolvoval v októbri 1995 na trati Vrútky – Horná Štubňa. Pred schválením do prevádzky prototyp absolvoval skúšky na skúšobnom okruhu v Cerheniciach a na trati Pečky – Kouřim. Druhý prototyp (811.002-5) dokončili v RD Zvolen vo februári 1996 a po úvodných skúšobných jazdách bol nasadený do skúšobnej prevádzky na trati Horná Štubňa – Prievidza. Po skúšobnej prevádzke obidva prototypy dňa 29.5.1996 absolvovali technicko-bezpečnostnú skúšku a od júna 1996 boli zaradené do turnusovej služby v RD Kraľovany.

Ďalšie vyrobené motorové vozne boli postupne zaraďované do prevádzky v rušňových depách Žilina, Kraľovany, Brezno, Margecany a Tisovec a boli určené na vozbu osobných vlakov na miestnych tratiach Kraľovany – Trstená , Žilina – Rajec , Čadca – Makov a Brezno – Jesenské.

Spracované podľa článku PhDr. Zbyňka Zlínskeho “Motorové vozy na našich kolejích: řada 811 ZSSK” uverejneného na stránke vlaky.net , podľa informácií stránky sk.wikipedia.org a stránky rail.sk.