Ležadlový vozeň Bac

Tento vozeň (výrobca VEB Waggonbau Bautzen, rok výroby 1971, výr. č. 10) je typickým predstaviteľom jednotného osobného vozňa typu “Y” UIC v s dĺžkou 24,5 m, vzdialenosťou otočných čapov 17,2 m a rázvorom podvozku 2,5 m, jednotne zavádzaného na ČSD a v rámci ďalších železničných správ OSŽD od polovice 60. rokov 20. stor. Je to štvornápravový ležadlový vozeň s celokovovou konštrukciou skrine. Pôdorysne je rozdelený na 9 oddielov pre cestujúcich, 1 služobný oddiel, postrannú chodbu, dve toalety a dve umyvárne. Je skonštruovaný pre rýchlosť 160 km/hod, avšak vzhľadom na použitý brzdový výstroj je pri zábrzdnej vzdialenosti 1000 m prevádzkovateľný rýchlosťou do 140 km/hod. Podvozky sú bezrázsochové typu Goerlitz V. Vykurovanie vozňa je nízkotlakové parné a elektrické odporové doplnené vháňaním ohriateho vzduchu do oddielov. Vetranie je nútené s rozvodom kanálom v strope, osvetlenie je žiarivkové a žiarovkové. Vozeň je vybavený na každom konci vozňa jednotným systémom zásobovania teplou a studenou vodou pre umyváreň a toaletu, navyše na konci vozňa s ručnou brzdou je oddelené hospodárstvo pitnej vody. Vo vozni sú celkom 4 vodojemy (z toho 1 na pitnú vodu), ohrev vody parou alebo elektrinou prebieha v zvláštnom prietokovom ohrievači, vždy jeden na každej strane vozňa.

Viac o vozni

Motorový vozeň M 274.004

Motorový vozeň M 274.004

Motorové vozne radu 274.0 boli vyvinuté a vyrobené v závodoch Škoda Plzeň v tridsiatych rokoch minulého storočia. Ide o štvornápravové motorové vozne s ele...
Motorové vozne radu M 274.0

Motorové vozne radu M 274.0

Začiatkom 30. rokov 20. storočia Ministerstvo železníc ČSR objednalo v záujme moderného riešenia rýchlíkovej dopravy na menej frekventovaných tratiach (...
Konštrukcia motorových vozňov radu M 274.0

Konštrukcia motorových vozňov radu M 274.0

V rokoch 1934 až 1936 Škoda Plzeň postupne dodala ČSD celkom 14 ks motorových vozňov radu M 274.0. Výroba bola rozdelená do troch výrobných sérií. Poho...
História motorového vozňa M 274.004

História motorového vozňa M 274.004

História prevádzky motorových vozňov radu M 274.0 Všetky vozne prvej série radu M 274.0 boli dodané do výhrevne Praha Masarykovo nádraží a boli nasad...
Motorový vozeň M 262.0128

Motorový vozeň M 262.0128

Štvornápravové motorové vozne s elektrickým prenosom výkonu boli vyrábané v období rokov 1949 - 1960. Vozne boli určené na vozbu rýchlikov a osobných ...
Motorové vozne radu M 262.0

Motorové vozne radu M 262.0

Motorové vozne radu M 262.0 patria medzi prvé veľké štvornápravové motorové vozne vyrábané po druhej svetovej vojne pre ČSD. Pôvodne boli určené pre rýchliky ...
Konštrukcia motorových vozňov radu M 262.0

Konštrukcia motorových vozňov radu M 262.0

Motorový vozeň radu M 262.0 je štvornápravový motorový vozeň s jednosmerným elektrickým prenosom výkonu. Konštrukcia vozňa Vozeň je tvorený samonosnou oc...
Motorový vozeň 811.007

Motorový vozeň 811.007

Motorový vozeň radu 811 je určený na prepravu osôb na krátke a stredná vzdialenosti. Motorové vozne tohto radu sú koncipované ako dvojnápravové motorové vo...
Motorové vozne radu 811

Motorové vozne radu 811

Krátko po vzniku samostatnej Slovenskej republiky začal nový dopravca - Železnice Slovenskej republiky pociťovať nedostatok motorových vozňov. Nedosta...