História rušňa E 499.047

Rušeň  E 499.047 bol dňa 28. novembra 1957 dodaný do rušňového depa v Žiline. Techno-policajnú skúšku vykonal 12. decembra 1957 a už v decembri 1957 ubehol rušeň 10 470 km. 6. januára 1958 bol rušeň predisponovaný do Lokomotivního depa (LD) Praha hlavní, kde bol do septembra 1958. Za ten čas rušeň prebehol 43 440 km.

V októbri 1958 bol rušeň predisponovaný do LD Česká Třebová, kde jazdil až do júna 1961. 24. 6. 1961 bol rušeň predisponovaný do LD Praha Střed. Tam bol na rušeň 8.10.1965 namontovaný líniový vlakový zabezpečovač typu LS I. Dňa 22. júla 1967 bol rušeň presunutý späť do Žiliny. Dovtedy prebehol mesačne priemerne 4-5 tisíc km, po presune do Žiliny sa prebehy zvýšili na viac ako 12 tisíc km mesačne. Najväčšie výkony dosahoval rušeň v priebehu letných prázdnin v roku 1971, kedy jazdil 18-20 tisíc km mesačne.

Po prebehnutí 1 283 769 km od dodania bol rušeň pristavený na opravu EG1 do Dielní pre opravy vozidiel (dnešné Železničné opravovne a strojárne – ŽOS) SNP vo Vrútkach. Počas opravy boli vykonané rekonštrukcie kúrenia vlaku na zásuvku VSET, zberačov na typ 16PPR, sklzových a napäťových relé a nárazníkov. 19. októbra 1971 sa rušeň vrátil do prevádzky a mesačne prebehol 21 tisíc km a viac. Najčastejšie jazdil na trase medzi Čiernou na Tisou a Lysou nad Labem – Milovicami spočiatku v dvojdňovom obehu s denným stredným behom vyše 700 km. Na týchto výkonoch sa rušeň striedal s E 499.069, 094, 074, neskôr k nim pribudli 053, 067 a 0100. Na tejto trase vozil medzinárodný expres Slovakia z Bratislavy do Moskvy s priamymi vozňami do Milovíc, medzi železničiarmi prezývaný veľká Moskva – malá Moskva. Ten spočiatku po trase Púchov – Milovice jazdil podľa zvláštneho cestovného poriadku, až neskôr bol zapracovaný do oficiálnych cestovných poriadkov.

Vysoké mesačné prebehy boli pravdepodobnou príčinou prasknutia rámu I. podvozku dňa 18.8.1975. Podvozok bol vymenený a nahradený podvozkom z E 499.054. Od tohto okamihu bolo vozidlo stiahnuté z náročných výkonov. Až do strednej opravy pri 323 792 km jazdil rušeň mesačne 10-13 000 km. ES oprava bola ukončená 20.7.1977. Pretože opravy v ŽOS Vrútky sa vykonávali výmenným spôsobom aj u veľkých celkov, v rušni E 499.047 zostali zaviazané podvozky E 499.020 II a E 499.082 II. Rušeň po oprave jazdil až do roku 1995, kedy bol navrhnutý na zrušenie. Celkovo na tratiach ČSD a neskôr ŽSR prešiel 4 550 643 km.

Dňa 20.4.1995 bol rušeň vyradený z evidenčného stavu Rušňového depa Žilina a bol prevedený do stavu Múzejno-dokumentačného centra (MDC) ŽSR. Rušeň bol prepravený do RD Zvolen, kde bol dočasne uložený. Koncom jesene 1997 bol prepravený do Výhrevne Vrútky a 23.12.1997 bol pristavený do RD Žilina na vykonanie EV prehliadky so zámerom pripraviť ho na oslavy 150. výročia železníc na Slovensku, ktoré sa pripravovali na rok 1998.

Vzhľadom na rozsah prác, ktoré bolo potrebné vykonať na prehliadka zmenila na ES opravu. Pri tejto oprave bol demontovaný kompletný podvozok, nápravy, vypruženie v trakčných motoroch. Pre nevyhovujúcu defektoskopickú skúšku bolo potrebné vymeniť prvé dvojkolesie. Na rušni sa vymenilo sekundárne vypruženie, vykonala sa šesťročná tlaková skúška tlakových nádob, vymenili sa káblové zväzky v pultoch a vymenili sa izolátory odporových sád. Bol opravený vonkajší náter s cieľom maximálne sa priblížiť pôvodnému farebnému náteru.

Rušeň E 499.047

Rušeň E 499.047

Pri celkovej úprave interiéru boli použité pôvodné sedačky a na pulty boli umiestnené pôvodné paketové vypínače. Na rušeň bol nainštalovaný rýchlomer TELOC, pôvodný rotačný menič pre LVZ, pôvodný typ izolátorov pod zberače, pôvodný typ reflektorov a okrúhle nárazníky. Aby sa rušeň čo najviac podobal pôvodnému stavu, boli na čelá umiestnené veľké päťcípe červené hviezdy, boli použité pôvodné radové tabuľky a znak výrobcu – v čase výroby Závody V.I.Lenina Plzeň.

Po ukončení opravy bol rušeň 9.8.1999 pristavený na koľajovú váhu na nastavenie nápravových tlakov a mier pojazdu a 15.8.1999 rušeň vykonal skúšobnú jazdu v úseku Vrútky – Štrba – Vrútky.

Rušeň je dnes deponovaný vo Výhrevni Vrútky. Je pravidelnou súčasťou akcií spolku, kedy ťahá požiarne vlaky za mimoriadnymi parnými vlakmi alebo je priamo vlakovým rušňom mimoriadnych vlakov.

Spracované podľa článku Ing.Dušana Feňa Historický rušeň E 499.047 v časopise Železniční magazín č. 12/99