70. výročie trate Púchov – Horní Lideč

V sobotu 12. mája 2007 sa konali verejné oslavy 70. výročia uvedenia železničnej trate Púchov – Horní Lideč do prevádzky. Súčasťou osláv bolo vypravenie mimoriadneho vlaku z Púchova. Akciu organizovali obce púchovskej doliny v spolupráci s pracovníkmi Železničnej spoločnosti, a.s. Členovia Spolku Výhrevne Vrútky zabezpečovali túto akciu vozidlami a personálom. Mimoriadny osobný vlak s 10 osobnými vozňami na trati so značným stúpaním bez problémov utiahol historický rušeň 556.036 Štoker, povinný požiarny vlak viezol rušeň E 499.047 – Bobina.

Historické vozidlá sme na akciu pripravovali už niekoľko týždňov pred jazdou. V deň akcie sme zavčasu ráno zostavili konvoj vozidiel a vyrazili do Žiliny. V Žiline sa Štoker presunul na súpravu čakajúcich vozňov a po nevyhnutnej skúške brzdy a nástupe hostí sa mimoriadny súpravový vlak vydal na cestu do Púchova nasledovaný požiarnym vlakom. V Púchove dostal Štoker nevyhnutnú údržbu spočívajúcu v premazaní klzných ložísk, dotiahnutí povolených spojov. Pretože išlo o slávnostný vlak, rušeň bol vyzdobený vlajkami Českej a Slovenskej republiky a plagátom znázorňujúcim trať.

Zvláštny vlak v Púchove

Okolo rušňa čakajúceho na jazdu sa postupne začali zhromažďovať zvedavci, ktorí si chceli rušeň poobzerať zvonka aj zvnútra, odfotografovať či už rušeň alebo svoje rodiny pri rušni či na ňom. Čakanie na odjazd vďaka neustálym otázkam a rozhovorom s množstvom zvedavých ľudí rýchlo uplynul a nastal čas odchodu.

Odchod zvláštneho vlaku z Púchova

Mimoriadny osobný vlak sa vydal na cestu po 70 ročnej trati, pričom zastavoval prakticky na všetkých zastávkach, pričom vždy bol privítaný množstvom ľudí z jednotlivých obcí púchovskej doliny. Na každej zastávke bol pripravený kultúrny program. Do jednotlivých vozňov postupne pristupovali ďalší cestujúci. Rušeň 556.036 však ukázal svoju silu a s vlakom bez problémov pokračoval po trati – stúpanie v niektorých miestach dosahovalo až 18 promile.

556_puchov_lidec_163

Zvláštny vlak zastavoval na jednotlivých zastávkach trate, pričom pri každom zastavení sa tešil pozornosti miestnych obyvateľov aj ďalších návštevníkov a fotografov. Na mnohých miestach bol pripravený aj krátky kultúrny program.

Folklórne vystúpenie počas zastávky zvláštneho vlaku

Folklórne vystúpenie počas zastávky zvláštneho vlaku

Mimoriadny vlak šťastne a bez akýchkoľvek problémov dorazil do cieľovej stanice Horní Lideč. Tam bol pre návštevníkov pripravený bohatý kultúrny program. Posádka mimoriadneho vlaku však ešte musela preposunovať rušeň k cisterne a doplniť tender vodou. Súpravy oboch vlakov sme pripravili na spiatočnú cestu a až potom sme si mohli dopriať chvíľu oddychu.

Zvláštny vlak v stanici Lúky pod Makytou

Zvláštny vlak v stanici Lúky pod Makytou

Spiatočná cesta prebehla rovnako bez problémov – návštevníkov akcie sme bezpečne dopravili do ich cieľových zastávok. Po príchode do Púchova sme ešte museli spojiť požiarny vlak s osobným vlakom, pretože do Žiliny sa už vlak vracal ako súpravový vlak vedený elektrickým rušňom.

70. výročie trate Púchov - Horní Lideč - 27

Akcia ukázala, že parný rušeň v čele vlaku dokáže zaujať malých aj veľkých a že je stále pre mnohých ľudí zaujímavou atrakciou. Členovia Spolku Výhrevne Vrútky navyše ukázali, že o historické rušne sa zodpovedne starajú a tak zabezpečujú ich spoľahlivú funkciu.

Galéria

Video

Historické zábery zo slávnostného otvorenia prevádzky na trati v roku 1937

Video o priebehu jazdy zvláštneho vlaku:


Fotografie